ثبت برند چیست و چه مزیتی داره؟

ثبت برند چیست و چه مزیتی داره؟

ثبت برند چیست و چه مزیتی داره؟

مراحل ثبت برند

 

برای ثبت برند می بایست فرد متقاضی اظهارنامه علائم تجاری را تسلیم اداره ثبت شرکت ها نماید.  در جهت تکمیل اظهارنامه فوق می توان از دو روش اقدام به کار کرد، اول اینکه، فرد متقاضی با مراجعه مستقیم به اداره ثبت علائم تجاری،درخواست ثبت علامت تجاری می نماید.دوم، فرد متقاضی با مراجعه به سامانه اینترنتی ثبت علائم تجاری به آدرس اینترنتی( ip.ssaa.ir) روی گزینه ثبت نام کلیک کرده و مرحله به مرحله فرمهای الکترونیکی را تکمیل کرده و برند خود را به ثبت می رساند. لازم است قبل از تکمیل فرم، تمامی مدارک مورد نیاز را از قبل آماده و اسکن نموده تا کار ثبت علامت تجاری شما سریعاً انجام شود. روند کاری ثبت علامت تجاری خود را نیز می توانید با ارجاع به همین سامانه اینترنتی، بخش ثبت درخواست ها پیگیری نمایید.

سامانه ثبت برند

 

علامت تجاری یا نشان تجاری هر شرکت که به نوعی معرف آن شرکت می باشد، گرید یا برند نامیده می شود. هر شرکت به منظور دستیابی به بازار کار، تجارت محصول و خدمات رسانی،   اقدام به ثبت علامت تجاری می نماید. این علامت تجاری براساس قوانین اداره ثبت شرکت ها، بخش علائم و اختراعات به ثبت قانونی می رسد تا در انحصار شخص و شرکت مربوطه باشد و تا زمانی که آن را به ثبت نرساند، هیچ حقی نسبت به آن برند ندارد. لذا هر متقاضی باید بتواند با آگاهی از شرایط و ملزومات ثبت آن و طی کردن فرآیندهایی، اقدام به ثبت علامت تجاری خود نماید.

در این مطلب ابتدا مزایای ثبت برند را بیان نموده و در ادامه، مدارک الزامی برای ثبت علامت تجاری و فرایند ثبت برند به اختصار تشریح می گردد.

برند چیست ؟

 

نام و علامت تجاری است که برای به خاطر ماندن لوگو و اسم شرکت به محض دیدن و شنیدن آن محصول برند نامیده می شود .

برند (برندینگ) یا علامت تجاری شامل لوگو و نام شرکت می باشد که بعد از ثبت فرد دیگری قادر به ثبت آن نیست . مدت زمان اعتبار برند ثبت شده ۱۰ سال است که بعد از به اتمام رسیدن این زمان تا ۶ ماه میتوان برای تمدید برند اقدام نمود. زمان حدودی اخذ برند بین ۳۰ تا ۶۰ روز کاری می باشد .

برند را در ۴۵ طبقه مختلف میتوان ثبت نمود . هر برند بعد از شناخته شدن معمولا در تمام طبقات ، برند خود را ثبت میکند مثل برند شاتل که این کار را انجام داده است .

درخواست ثبت علامت تجاری می تواند به صورت نوشته لاتین یا فارسی باشد جهت ثبت برند لاتین نیاز به کارت بازرگانی یه کارت عضویت اتاق بازرگانی و جهت ثبت برند فارسی نیاز به کارت عضویت یا بازرگانی یا مجوز فعالیت یا بهره برداری می باشد که در جهت دریافت هر کدام از این مجوزها یا کارت ، موسسه نیک پارس می تواند با شما همکاری لازم را داشته باشد.

اگر برند ثبت شده از نظر اسم و شکل لوگو و هم آوایی داشتن شاکی داشته باشد درخواست ثبت علامت تجاری شما باطل و منحل می شود .

مزیت های ثبت برند شرکت

 

به طور حتما شرکت و یا سازمانی که برند شود، پولدار هم می شود و این دو رابطه بسیار نزدیکی با همدیگر دارند. یکی از مهم ترین بخش های شناخته شدن، ثبت برند ماست. این کار باعث می شود که به صورت رسمی و حرفه ای کار خود را شروع کنیم و زمانی که مشتریان با ما ارتباط بگیرند و ثبت علامت تجاری ما را ببینند به راحتی درک می کنند که با یک شرکت حرفه ای و متخصص در حال ارتباط هستند و بسیار راحت به ما اعتماد می کنند.

ثبت علامت تجاری همه راه برندسازی و شناخته شدن نیست و عوامل دیگری هم چون روش های تبلیغات شرکت، چگونگی مدیریت ارتباط با مشتریان، میزان کیفیت محصولات و خدمات ما نیز در برندسازی بسیار مهم است. اساسا ثبت علامت تجاری برای بعد از برند شدن مفید است و باعث می گردد که برند ما حفظ شود و کسی نتواند از اسم و رسم ما در میان جامعه بدون این که ما اطلاعی داشته باشیم، سوءاستفاده کند.

جهت مشاوره رایگان جهت ثبت برند با ما تماس بگیرید.

مراحل ثبت برند

 

در مرحله اول باید اظهارنامه ثبت نامی خود را تحویل کارشناسان ثبت علائم تجاری بدهید، برای تنظیم اظهارنامه، کارشناسان شرکت نیک پارس، این کار را در سریع ترین زمان ممکن برای شما انجام می دهند. پس از تحویل این اظهارنامه کارشناسان نسبت به رد و یا تایید شدن نام برند شما اقدام می کنند.

اگر از نظرات کارشناسان مشاور در این زمینه استفاده نکنید ممکن است چندین بار برند انتخابی شما توسط کارشناسان علائم تجاری، عدم تایید شود و به ازای هر عدم تاییدی دوباره ۱۵ روز از وقت و انرژی شما گرفته می شود، پس بهتر است در ابتدا از مشاورین و متخصصین فعال در این زمینه استفاده کنید تا هم وقت و هم هزینه شما به هدر نرود.

 

  • ساخت لوگو با رنگ و شکل خاص که باعث جذب مشتری شود .
  • تبلیغات هدفمند که باعث جذب و جا افتادن و شناخته شدن برند شود .
  • ایده پردازی و روابط عمومی بالا که باعث برگشت دوباره و دائمی شدن مشتری می شود .
  • بسته بندی یکی از مهمترین المان های جذب مشتری در برند سازی می باشد که باید به آن توجه ویژه و خاصی شود.
  • مشخص کردن بازار هدف ، میزان سهمی که از بازار هدف می خواهید ، چقدر در آمد برای برندتان پیش بینی می کنید و … سولات مهم در برند سازی است .

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.