راهنمای اخذ ای نماد( نماد اعتماد الکترونیکی)

راهنمای اخذ ای نماد( نماد اعتماد الکترونیکی)

راهنمای اخذ ای نماد( نماد اعتماد الکترونیکی)

راهنما اخذ نماد اعتماد الکترونیکی

نماد اعتماد الکترونیکی نشانه‌ای است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به فروشگاه‌های اینترنتی معتبر داده می‌شود. فروشگاه‌های اینترنتی سایت‌هایی هستند که شرح مختصری از کالا یا خدمات خود را به کاربران نشان می‌دهند و کاربر با پرداخت کردن هزینه‌ی لازم توسط درگاه‌های پرداخت اینترنتی می‌تواند از خدمات مورد نظر خود بهره‌مند شود. از آنجایی که فرآیند خرید و تحویل کالا به صورت مجازی انجام می‌شود، بنابراین کاربر باید پیش از اقدام کردن به خرید از صحت خدماتی که فروشگاه اینترنتی ارائه می‌دهد اطمینان حاصل کند و اینجاست که اهمیت نماد الکترونیکی اعتماد معنا پیدا می‌کند. این نماد بعد از بررسی وب‌سایت و احراز هویت مالک حقیقی یا حقوقی و با هدف اعلام صلاحیت فروشگاه‌ اینترنتی به مدت 2 سال به صاحب آن داده می‌شود.

کاربر با کلیک کردن روی نماد الکترونیکی که نشان آن معمولا در صفحه‌ی اصلی وبسایت درج شده است می‌تواند به اطلاعاتی شامل آدرس سایت، وضعیت نماد (تاریخ اعتبار آن)، آدرس شرکت، تلفن و پست الکترونیکی فروشگاه دسترسی داشته باشد. درصورتی‌که وضعیت نماد معتبر باشد یعنی فعالیت‌های وب‌سایت قانونی است و کاربر می‌تواند با اطمینان خاطر از فروشگاه مورد نظر خرید کند. فراموش نکنید که نماد اعتماد الکترونیکی معتبر باید قابلیت کلیک شدن را داشته باشد. برخی از سایت‌هایی که قصد کلاه‌برداری دارند تنها از تصویر این نماد استفاده می‌کنند که این کار غیرقانونی بوده و ممنوع است. علاوه بر آن شما با وارد شدن به وبسایت ای‌نماد و سپس انتخاب لیست کسب‌و‌کارهای دارای نماد الکترونیکی، به صفحه‌ای هدایت خواهید شد که با وارد کردن آدرس دامنه می‌توانید وضعیت نماد سایت را مشاهده کنید. بنابراین برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی درج IP کافی نیست و حتما باید دامنه‌ی ثبت شده داشته باشید.

 

انواع نماد اعتماد الکترونیکی

نماد اعتماد الکترونیکی در حال حاضر به ۲ نوع تقسیم‌بندی می‌شود:

نماد دائم یک ستاره: این نماد بعد از ثبت‌نام و بررسی وب‌سایت توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در صورت دارا بودن یک سری از معیارها به وب‌سایت داده می‌شود.

نماد دائم دو ستاره: شرایط لازم برای اخذ نماد دو ستاره با نماد یک ستاره یکسان است و تنها تفاوت آن این است که فروشگاه اینترنتی متقاضی این نماد باید از گواهی امنیت SSL استفاده کرده باشد. پروتکل SSL یک استاندارد وب است که طی آن اطلاعات بین کاربر و وب‌سایت به‌صورت کد شده مبادله می‌شوند و قابل بازیابی نیستند.

مدارک لازم جهت اخذ نماد اعتماد الکترونیکی:

متقاضیان حقیقی:

۱- تصویر مجوز فعالیت (در صورت وجود)

۲- تعهدنامه شخصیت حقیقی

متقاضیان حقوقی (تجاری /غیرتجاری):

۱- تصویر آگهی روزنامه رسمی

۲- تصویر اصل اساس‌نامه

۳- آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)

۴- آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)

۵- آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت (در صورت وجود)

۶- تعهدنامه شخصیت حقوقی

۷- تصویر پروانه /مجوز فعالیت

متقاضیان دولتی:

تصویر نامه در سربرگ رسمی سازمان با امضای مقام مسئول مربوطه مبنی بر تعلق وب‌سایت به دستگاه دولتی مزبور.

مراحل اخذ نماد اعتماد الکترونیکی

برای تسریع امور مربوط به اخذ نماد الکترونیکی اعتماد بهتر است قوانین و معیارهای مورد نظر این سازمان را در سایت خود اعمال کنید. قوانین و آیین‌نامه‌های مورد نظر به طور کامل در وب‌سایت این سازمان درج شده است. شما همچنین می‌توانید از بخش سوالات متداول، پاسخ بخشی از سوال‌های خود را پیدا کنید. به یاد داشته باشید تنها وب‌سایت‌هایی می‌توانند نماد اعتماد الکترونیکی دریافت کنند که فروشنده‌ی کالا یا خدمات هستند. وب‌سایت‌هایی که تنها کسب‌و‌کار خود را تبلیغ می‌کنند یا از طریق تلفن از مشتری‌های خود سفارش می‌گیرند، نیازی به دریافت نماد اعتماد الکترونیکی ندارند.

مرحله‌ی اول

به سایت نماد اعتماد الکترونیکی کسب‌و‌کارهای اینترنتی مراجعه کنید و سپس روی گزینه‌ی درخواست نماد اعتماد کلیک کنید. برای وارد شدن به سامانه باید شناسه‌ی کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. اگر قبلا در سایت عضو نشده‌اید، روی ایجاد حساب کاربری کلیک کرده و پس از عضویت وارد سامانه شوید.

مرحله‌ی دوم

در این مرحله شما باید اطلاعات هویتی، اطلاعات محل سکونت و اطلاعات تماس فردی خود را وارد کرده و تأیید کنید.

مرحله‌ی سوم

بعد از پر کردن فرم به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که باید تصویر صفحه‌ی اول شناسنامه، تصویر پرسنلی و تصویر کارت پایان خدمت (در صورت لزوم) را بارگذاری کنید. از میان مدارک خواسته شده تنها تصویر صفحه‌ی اول شناسنامه اجباری بوده و مابقی اختیاری هستند.

مرحله‌ی چهارم

برای رفتن به مرحله بعد باید اطلاعات تماس خود را با ارسال پیامک و تماس با تلفن ثابت با شماره‌ی تعیین شده تأیید کنید.

مرحله‌ی پنجم

در این مرحله بعد از تأیید شدن اطلاعات تماس باید بر روی گزینه‌ی افزودن کسب‌وکار کلیک کنید. با کلیک کردن روی این گزینه فرمی مشابه تصویر بالا برای شما باز خواهد شد که باید اطلاعات آن را تکمیل کنید. بعد از تأیید کردن اطلاعات می‌توانید وارد قسمت مدیریت کسب‌و‌کار شوید.

مرحله‌ی ششم

برای اخذ تأییدیه فنی باید فرم بالا را پر کنید و کد تأیید ارسال شده را وارد کنید.

مرحله‌ی هفتم

بعد از تکمیل اطلاعات باید فرم نظرسنجی را پر کنید.

مرحله‌ی هشتم

باید چک لیست مرتبط با الزامات نماد اعتماد را بررسی کنید. این چک لیست شامل تنظیماتی در بخش مدیریت وبسایت است.

مرحله‌ی نهم

در این مرحله شما باید بعد از تأیید ارزیابی درخواست، مدارک فیزیکی خود را به آدرس پستی درج شده در سایت ارسال کنید. متقاضیان باید فرم تعهدنامه همراه با کد تأیید آدرسی که برایشان ارسال می‌شود را تکمیل و امضا کنند و همچنین کپی برابر اصل مدارک درخواست شده را پست کنند.

ارزیابی وب‌سایت

وب‌سایت‌های متقاضی از ۳ جهت مورد ارزیابی کارشناسان قرار می‌گیرند و نتیجه‌ی بررسی در قالب چک لیست الزامات به متقاضی می‌رسد:

۱- محتوای وب‌سایت و مرتبط بودن آن با مدل کسب‌و‌کار و خدمات ارائه شده

کسب‌و‌کارهای اینترنتی موظف به رعایت قوانین و مقررات جاری کشور هستند. به همین جهت شیوه‌های بازاریابی، عدم فروش کالاهای غیرقانونی و فاقد مجوز، عدم درج تبلیغات غیرقانونی و عدم استفاده از نشانه‌های دولتی در سایت در این مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرند.

۲- فرآیند فروش و ثبت سفارش

مشخصات فنی محصولات یا خدماتی که در یک وب‌سایت برای فروش گذاشته می‌شوند باید داخل وب‌سایت درج شده باشند. همچنین مبلغ محصول و هزینه‌های جانبی آن باید به‌طور کامل درج شوند. فرآیند خرید باید امکان ثبت سفارش و صدور پیش‌فاکتور را قبل از ثبت نهایی داشته باشد. بعد از خرید نیز باید یک کد رهگیری به کاربر داده شود تا بتواند فرآیند خرید خود را پیگیری کند.

۳- استاندارد صفحات وب‌سایت

وب‌سایت‌های متقاضی باید اطلاعات دقیقی را در اختیار کاربران قرار دهند. درج اطلاعات لازم در تب‌های درباره‌ی ما و تماس با ما الزامی است. تب درباره‌ی ما باید دارای اطلاعات هویتی مالک و مجوزهای اخذ شده باشد. تب تماس با ما نیز باید حاوی اطلاعات کامل تماس و آدرس باشد. چنانچه قوانین و مقررات خاصی برای فروش کالا دارید باید این اطلاعات را قبل از فرآیند ثبت سفارش در اختیار مشتری قرار دهید.

بعد از بررسی‌های لازم نماد اعتماد الکترونیکی شما صادر می‌شود و شما می‌توانید کد مجوز را روی سایت خود درج کنید. برای دریافت نماد نیازی به پرداخت هزینه نیست؛ اما طبق اعلام سایت فرآیند احراز آدرس، شماره تماس و خودآزمایی الزامات نماد مستلزم پرداخت وجه به پیمانکار مورد تأیید مرکز است.

مدت اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی 2 سال است و قبل از تمام شدن مهلت آن باید درخواست تمدید از سوی متقاضی ارسال شود. برای تأیید شدن نماد اعتماد یک وب‌سایت نباید  هیچ تخلفی در مدت فعالیت خود داشته باشد و در مهلت مقرر اختلاف کسب‌وکار خود را با مصرف‌کنندگان حل کرده باشد. همچنین وب‌سایت در زمان تمدید اعتبار نباید نماد کسب‌و‌کار خود را بدون اطلاع به مرکز تغییر دهد و همچنین نباید مخالف قوانین جمهوری اسلامی (قوانین مرتبط با کسب‌و‌کارهای اینترنتی) فعالیتی انجام دهد. اگر وب‌سایت متقاضی شرایط ذکر شده را داشته باشد، نماد اعتماد آن توسط کارشناسان تمدید می‌شود. در غیر این ‌صورت ممکن است نماد اعتماد به مدت 2 سال دیگر تمدید نشود و نماد فعلی نیز لغو شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.